Ból kręgosłupa – przyczyny i leczenie

ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych, z którym pacjenci zgłaszają się do fizjoterapeutów. Może być on wynikiem wielu różnych przyczyn, od niewłaściwej postawy ciała po poważne schorzenia kręgosłupa. Właściwe zrozumienie przyczyn bólu oraz odpowiednio dobrana terapia rehabilitacyjna są kluczowe w leczeniu tego powszechnego dolegliwości.

Przyczyny bólu kręgosłupa

Ból kręgosłupa może mieć różnorodne przyczyny zarówno mechaniczne, jak i neurologiczne. Do najbardziej powszechnych należą urazy, zwyrodnienia krążków międzykręgowych, przeciążenia mięśniowe czy niewłaściwa postawa ciała. Mogą one wynikać z wypadków komunikacyjnych, być efektem starzenia się organizmu czy wynikiem długotrwałego utrzymywania niewłaściwej pozycji.

Często ból kręgosłupa jest także wynikiem schorzeń neurologicznych, takich jak rwa kulszowa, stwardnienie rozsiane czy choroba Parkinsona. W tym przypadku, ból kręgosłupa jest jednym z objawów choroby i jego leczenie powinno być ściśle skonsultowane z lekarzem specjalistą.

Leczenie bólu kręgosłupa

Leczenie bólu kręgosłupa powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta oraz przyczyny schorzenia. W przypadku urazów mechanicznych konieczne może być stosowanie środków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych, a także stosowanie stabilizujących ortez czy gorsetów.

Jednak najważniejszym elementem leczenia bólu kręgosłupa jest rehabilitacja. Oferowana przez nas rehabilitacja kręgosłupa w Katowicach pomaga w skutecznym leczeniu bólu kręgosłupa. Do najbardziej popularnych metod rehabilitacji należą terapia manualna, kinezyterapia, terapia elektrotermiczna czy hydroterapia. Terapia manualna polega na wykonywaniu przez fizjoterapeutę specjalistycznych technik masażu oraz mobilizacji stawów, które mają na celu przywrócenie prawidłowego funkcjonowania kręgosłupa. Kinezyterapia obejmuje ćwiczenia ruchowe, które mają na celu wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za stabilizację kręgosłupa oraz poprawę jego ruchomości. Terapia elektrotermiczna i hydroterapia to metody wykorzystujące ciepło oraz wodę w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego oraz przyspieszenia procesu regeneracji.

Wróć do bloga